خانه / روانشناسی / گام بعدی استارتاپ باسلام: افزایش ۳ برابری نیروی انسانی در سال ۹۹ و جذب سرمایه – کار
سرور و هاست رایگان

گام بعدی استارتاپ باسلام: افزایش ۳ برابری نیروی انسانی در سال ۹۹ و جذب سرمایه – کار

گام بعدی استارتاپ باسلام: افزایش ۳ برابری نیروی انسانی در سال ۹۹ و جذب سرمایه – کار
در کسب و کار : ۲۰۲۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۳۵:۰۲


شنیده می‌شود که پلتفرم «باسلام» مشغول مذاکره با چند صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ است. این استارتاپ در واقع می‌خواهد سرمایه مورد نیاز خود را در مرحله بعدی جذب کند که به نظر می‌رسد رقم بالایی خواهد بود. «محمدرضا آقایا»، مدیرعامل باسلام در گفتگو با دیجیاتو این شنیده‌ها را تایید می‌کند. او می‌گوید مذاکره در حال حاضر با ۳ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای جذب دور بعدی سرمایه پیش رفته، اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده؛ توافقی که به احتمال زیاد تا پایان فصل بهار بین این استارتاپ و یکی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، و شاید هم یک بازیگر جدید، نهایی خواهد شد.

به گفته مدیرعامل باسلام، این جذب سرمایه قرار است صرف تغییرات گسترده‌ای در آینده این فروشگاه اینترنتی شود. یکی از همین تغییرات، افزایش ۳ برابری نیروهای این استارتاپ است که به گفته او، هم‌اکنون و پیش از جذب سرمایه هم فرآیند استخدام آغاز شده است.

باسلام، بازاری آنلاین برای کسب‌وکارهای خانگی و محلی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد محصولات‌شان را به شکل سازمان‌یافته‌ای در اینترنت به فروش برسانند و یک غرفه مجازی را مدیریت کنند. اما در این شرایط خاص چرا باسلام به دنبال جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران نیز مایل به سرمایه‌گذاری هستند؟ مدیرعامل باسلام در پاسخ به این سوال می‌گوید که این پلتفرم به شکل مرتب رشد داشته، به گونه‌ای که اکنون بیشتر از ۲۱ هزار غرفه در ۱۱۰۰ نقطه کشور فعال هستند (در دی ماه ۹۷، تعداد غرفه‌های باسلام ۲۲۰۰ عدد بود) و به مشتریان این بازار آنلاین محصولات خود را می‌فروشند. آقایا در پاسخ به این سوال که تاثیر کرونا بر رفتار مصرف‌کنندگان چه بوده است، خبر از رشد ۱۶ درصدی در تعطیلات نوروز می‌دهد:

«در تعطیلات نوروز رفتار مشتریان به سمت خرید اینترنتی سوق پیدا کرد و ما هم از ابتدای تعطیلات، کارمزد را برای غرفه‌ها رایگان کردیم چرا که حدس می‌زدیم کسب‌وکارها، با اختلال درآمد در فضاهای سنتی روبه‌رو هستند. این موارد در کنار هم باعث شد تا باسلام در تعطیلات نوروز رشد ۱۶ درصدی را نسبت به نیمه ابتدایی اسفند ماه تجربه کند. چنین رشدی برای فروردین ماه، که اوج تعطیلات کشور است، یک اتفاق عجیب بوده است.»

او همچنین اعلام می‌کند که تقاضا در بسیاری از دسته‌بندی‌ها فروکش نکرده، مخصوصا در حوزه‌هایی مثل مواد غذایی؛ در حالی که کمترین رشد مربوط به دسته‌بندی پوشاک بوده است. آقایا می‌گوید که چالش اصلی باسلام در حال حاضر لجستیک است و این استارتاپ به سراغ ایده‌های تازه‌ای برای حل این مشکل رفته است:

«لجستیک باسلام توزیع شده است؛ به این معنی که در کنار اتصال به سرویس شرکت ملی پست، هم خود کسب‌وکارها در مناطق اطراف خودشان محصول را تحویل می‌دهند و هم سیستم‌های پیک درون شهری اکنون فعال هستند، و از این جهت که این روزها فشار کاری رستوران‌ها کمتر است، ظرفیت پیک‌های درون شهری بیشتر برای چنین کاری فعال است. از طرفی، پست هم در روزهای آخر سال به اوج ظرفیت خودش رسید اما اکنون سیستم دوباره مشغول کارکرد منظم است.»

او در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا شرکت ملی پست می‌تواند پاسخ‌گوی رشد باسلام باشد، می‌گوید: «چون دولت درباره پست تصمیم می‌گیرد، و اساساً تصمیمات دولت قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌توان در این رابطه نظر قطعی داد اما تجربه‌ای که وجود دارد این است که پست تاکنون یکی از منظم‌ترین بخش‌های دولتی بوده است. به این مفهوم که بخش خصوصی را درک می‌کنند. البته تلاش ما اکنون این است که فشار را از روی پست برداریم و آن را توزیع کنیم. بخشی از این فرآیند حالا توسط دلیوری‌های محلی انجام می‌شود، و از طرفی امکان خرید از همشهری و موقعیت‌های جغرافیایی نزدیک به خودتان را در باسلام ارائه داده‌ایم. برای مثال وقتی کاربر می‌خواهد عسل تهیه کند، توصیه‌های اول ما مربوط به گزینه‌هایی خواهد بود که به کاربر نزدیک هستند.»

یکی از برنامه‌های اصلی باسلام برای گسترش خود، افزایش نیروی انسانی است. مدیرعامل باسلام می‌گوید که این استارتاپ سال گذشته تصمیم گرفته بود تا نیروی انسانی گسترش دهد: «سال گذشته تصمیم گرفتیم که در سال ۹۹، حرکت جسورانه‌تری انجام دهیم و تیم محصول خود را به بیشتر از ۲ برابر گسترش دهیم. مسئله اینجاست که ما نیاز ویژه‌ای به نیروهای عملیاتی نداریم چون برعکس دیجی‌کالا ما اساسا انبار یا مرکز پردازش نداریم. امروز نیاز ما، جذب بیشتر نیروهای پروداکتی و مدیران محصولی است که تجربه پلتفرمی داشته باشند و رشد را لمس کرده باشند؛ چرا که ما خودمان هم در حال تجربه رشد و گسترش کسب‌وکار هستیم.»

او اعلام می‌کند که باسلام اکنون به توسعه دهندگان و طراحان UX هم نیاز دارد. به گفته آقایا، تیم باسلام اکنون ۱۰۰ نفر است و قرار است تا پایان سال ۹۹ به ۳۰۰ نفر برسد: «اکثر سرمایه‌گذاری فعلی ما صرف جذب نیروهای پروداکتی خواهد داشت و تیم‌های حاضر در باسلام هم در حال تبدیل شدن به تیم‌های پروداکتی هستند. در واقع تیم عملیاتی فعلی ما با سرعت خوب و تاثیرگذاری بالا وارد حوزه توسعه پروداکت شده ما یک دوران گذار نرم در داخل تیم خودمان، از عملیات به پروداکت خواهیم داشت.»


منبع : +

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.