خانه / روانشناسی / در صورت ابتلای کارکنان شرکت به ویروس کرونا باید چه اقداماتی انجام داد؟ – کار
سرور و هاست رایگان

در صورت ابتلای کارکنان شرکت به ویروس کرونا باید چه اقداماتی انجام داد؟ – کار

در صورت ابتلای کارکنان شرکت به ویروس کرونا باید چه اقداماتی انجام داد؟ – کار
در کسب و کار : ۲۰۲۰-۰۷-۱۹ ۱۹:۳۵:۲۰


رییس جمهور همین امروز از ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا خبر داد و اگر فقط ۵ درصد این افراد از بیماری خود مطلع بوده باشند، به عدد یک میلیون نفر می‌رسیم. طبیعی است در این شرایط بسیاری از نزدیکان، دوستان و همکاران ما به این بیماری مبتلا شده باشند. اما اگر یکی از کارکنان شرکت به کرونا مبتلا شد، باید به عنوان مدیر چه واکنشی نشان دهیم؟ آیا به خاطر هراس از مشکلات آتی باید سکوت کنیم؟ اما تکلیف پرسنلی که با وی در ارتباط بوده‌اند چه ‌می‌شود؟ این موقعیت چالش برانگیز یکی از مواردی است که تصمیم گیری درست در آن هم به هوش عاطفی و هم به اقدام قاطع نیاز دارد.

اولین قدم پس از شنیدن خبر ابتلای یکی از کارکنان به کرونا، همدلی با او است. حتی اگر علائم وی خفیف باشد، احتمالا به خاطر هراس از اتفاقات پیش رو و احتمال انتقال آن به خانواده و دیگران دچار استرس است؛ بنابراین در حرف‌هایتان به روشنی حمایت خودتان، همکاران و کل سازمان از وی را اعلام کنید. به وی بگویید که آماده شنیدن حرف‌هایش هستید و از در نظر گرفتن مرخصی با حقوق برای وی سخن به میان آورید تا ترسی درباره از دست دادن جایگاهش در شرکت نداشته باشد.

گام دوم در میان گذاشتن بخش منابع انسانی شرکت است. حتی اگر در جایگاه مدیر نیستید هم تفکرات منفی درباره اینکه این کار خیانت به همکارتان است را در  میان بگذارید. شما وقت ندارید و ممکن است تعداد زیادی از همکارانتان به خاطر ارتباط با فرد مورد نظر بیمار شده باشند. همه اینقدر خوش شانس نیستند که علائم را به صورت خفیف بروز دهند، بنابراین سریعا به بخش منابع انسانی خبر دهید تا پرسنلی را که با فرد بیمار در ارتباط بوده‌اند، شناسایی کرده و بدون افشای هویت فرد بیمار، هشدارهای لازم را به آنها بدهند.

از آنجا که اطلاع رسانی در این باره حساسیت بالایی دارد، بهتر است به جای ارسال ایمیل یا پیامک از طریق تماس ویدیویی یا صوتی کارکنان مشکوک به کووید-۱۹ را در جریان بگذارید. در هر صورت مضمون پیام باید این باشد که یک نفر در مجموعه به کرونا مبتلا شده و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان‌های ذی‌صلاح احتمال ابتلای آنها وجود دارد. در صورتی که در محل کار هستید، لطفا هرچه زودتر برای مشاوره با پزشک عازم مراکز درمانی شوید. همچنین طی تماس آمادگی خود برای هر کمکی را به کارمندان اطلاع دهید.

بعید نیست پرسنل مشکوک به کرونا شوکه شده و مضمون تماس را به درستی درک نکرده باشند، بنابراین برای اطمینان بیشتر پس از تماس یک متن مکتوب را هم از طریق ایمیل یا سرویس های داخلی برای آنها ارسال کنید پس از تماس با فرد بیمار و کارکنان در حلقه خطر، نوبت به پیام رسانی عمومی می‌رسد. در این مرحله شرکت شما نحوه برخورد خود با پرسنل را مشخص می‌کند، از اینرو پیام ارسالی باید اطمینان بخش و شفاف باشد.

راه‌های اعلام این خبر می‌تواند متفاوت باشد. اگر این موضوع در یک استارتاپ با تعداد نه چندان بالای کارکنان رخ دهد، شاید بهترین راه برگزاری یک جلسه با تمام آن‌ها باشد. اگر کمپانی بسیار بزرگتر باشد، باید این خبر را به بخشی که کارمند آن به کرونا مبتلا شده، اطلاع دهید. به این موضوع توجه کنید که اطلاعات درباره فردی که به کرونا مبتلا شده و افراد نزدیکش، محرمانه باقی بماند.

پس از برگزاری جلسه حقیقت را به آن‌ها بگویید: «فردی به کرونا مبتلا شده و هم اکنون در قرنطینه است. به افراد نزدیک چنین موضوعی اطلاع داده شده و آن‌ها نیز دفتر را ترک کرده و قرنطینه شده‌اند. اگر چنین موضوعی به شما اطلاع داده نشده، بنابراین به فرد بیمار نزدیک نبوده‌اید. اگر سوالی پیرامون کووید-۱۹ دارید، با دکتر خود تماس بگیرید یا سایت‌های معتبر را مطالعه کنید. شرکت در این دوران سخت از همه کارکنان حمایت می‌کند و ما بهترین‌ها را برای افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، آرزو می‌کنیم.»

در نهایت جویا شدن وضعیت بیمار توسط مدیران ارشد شامل مدیرعامل یک اقدام مثبت تلقی می‌شود. سعی کنید به عنوان مدیرعامل با تمام افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند تماس بگیرید، البته اگر تعداد مبتلایان افزایش چشمگیری پیدا کرد، تماس با تمام آن‌ها تقریبا غیرممکن خواهد بود. در این وضعیت باید مدیران ارشد دست به کار شده و جویای وضعیت بیماران شوند تا احساس کنند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دوران کنونی برای همه افراد دشوار است و رهبران شرکت‌ مسئولیت مهمی برعهده دارند که  اطمینان دادن به کارکنان و حفظ روحیه آ‌نها است. کارمندی که به کرونا مبتلا شده، به واکنشی سریع و حساس نیاز دارد. چنین اقدامی به کارمندان شما کمک می‌کند که احساس امنیت بیشتری داشته باشند و در وضعیت کنونی روی کارهای مهم شرکت بیشتر تمرکز کنند.


منبع : +

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.