خانه / روانشناسی / ترس‌های درونی که شما را از رسیدن به شغل رویایی بازمی‌دارند
سرور و هاست رایگان

ترس‌های درونی که شما را از رسیدن به شغل رویایی بازمی‌دارند

اجازه ندهید احساسات درونی مانند ترس از شکست خوردن و قضاوت شدن شما را عقب بکشند. با شناختن این ترس‌ها بر احساسات منفی غلبه کنید و با افزایش اعتمادبه‌نفس شغل رویایی خود را بسازید.

یا احساس می‌کنید کاری که انجام می‌دهید ارزش توانایی‌های شما را ندارد و نمی‌تواند توقعاتتان را برآورده کند؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است بدانید که تنها نیستید. طبق نظرسنجی که توسط سازمان بهداشت روان آمریکا انجام شده است ۷۱ درصد مردم به دنبال این هستند که شغل بهتری برای خودشان پیدا کنند. این نظرسنجی همچنین نشان داده است ۴۵ درصد مردم از حقوق خود ناراضی هستند و ۴۴ درصد آن‌ها نیز احساس می‌کنند همیشه در محیط کار نادیده گرفته می‌شوند.

افرادی که از شرایط فعلی خود ناراضی بوده و به دنبال راهی برای رسیدن به شغل رویایی خود هستند پیش از برداشتن گام‌های جدی دچار نوعی تردید می‌شوند. تغییر ایجاد کردن همیشه سخت است اما اجازه ندهید ترس‌هایتان شما را عقب بکشند. اکنون زمان آن رسیده که با آن‌ها روبه‌رو شوید، بر آن‌ها غلبه کنید و شغل رویایی خود را بسازید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر ترس‌های درونی و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم.

7 روش موثر برای غلبه بر ترس

۱- ترس از عدم قطعیت

اغلب مردم دوست دارند در شرایط فعلی خود باقی بمانند زیرا نمی‌دانند در دنیای جدید چه چیزی منتظر آن‌ها است. ترس از آینده‌ی مبهم آن‌ها را عقب نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد برای رسیدن به شغل رویایی خود تلاش کنند. برای اینکه ترس از عدم قطعیت را از بین ببرید باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. داشتن برنامه‌ریزی دقیقی که تمام جزئیات را در بر داشته باشد احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری را در فرد ایجاد کرده و به او کمک می‌کند تصمیم قاطعانه‌تری برای ساختن آینده‌ی خود داشته باشد.

۲- ترس از عدم پذیرش

مطمئنا هیچ شخصی دوست ندارد وضعیت ثابت خود را رها کند و وارد دنیای جدیدی شود که شاید پایان آن عدم پذیرش از سوی دیگران باشد. نداشتن تجربه‌‌ی کافی در این زمینه باعث می‌شود بیشتر از چیزی که باید، به حرف‌های دیگران اهمیت بدهید. اولین گام برای از بین بردن ترس از عدم پذیرش این است که بپذیرید در این مسیر با چالش‌های بسیار سخت و زیادی روبه‌رو خواهید شد و فراموش نکنید که هر شخصی باید از یک جایی برای رسیدن به اهدافش تلاش کند.

در مورد توانایی‌هایی که دارید واقع‌بین باشید. برای اینکه بتوانید شغل رویایی خود را راه‌اندازی کنید شاید لازم باشد دوباره وارد دانشگاه شوید و مدرک تحصیلی جدیدی دریافت کنید. یا اینکه مجبور شوید شغل مدیریتی خود را در یک شرکت ترک کنید و از یک کار ابتدایی و سطح پایین آغاز کنید. زمانی که واقع‌بین باشید و بدانید که نیاز به کسب چه مهارت‌هایی دارید دیگر ترسی بابت عدم پذیرش از سوی دیگران نخواهید داشت.

fear

۳- ترس از اشتباه کردن

شاید شغل رویاهایتان در همان شرکتی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید، وجود داشته باشد اما فعالیت در این موقعیت هنوز به شما پیشنهاد نشده است. شاید ترس از اشتباه کردن شما را عقب نگه می‌دارد. این ترس معمولا در زنان شایع‌تر است و اجازه نمی‌دهد به جایگاهی برسند که لیاقتش را دارند. به اغلب زنان آموزش داده شده است که همگام با جریان پیش بروند. بنابراین حتی اگر فرآیندی در محیط کار وجود داشته باشد که مخالف روند انجام آن باشند و راه حل بهتری برایش داشته باشند، بازهم ترجیح می‌دهند که چیزی نگویند. این سکوت معمولا از عدم اعتمادبه‌نفس ناشی می‌شود و کاری می‌کند این افراد به جای تغییر دادن روش‌ها همگان با جریان پیش بروند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از این ترس عبور کرد؟ بهترین کار این است که خودتان را باور داشته باشید و ایده‌هایتان را مطرح کنید. مردان همیشه در حال ارائه‌ی راه حل و تغییر دادن شرایط فعلی هستند. زنان نیز باید بیشتر از گذشته به خودشان اعتماد داشته باشند و با ارائه‌ی راه حل‌های سازنده برای حل مشکلات، به جایگاه مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

۴- ترس از تغییر

اغلب مردم تغییر کردن و احساسی که برایشان به همراه دارد را دوست ندارند. داشتن یک روتین مشخص و منظم حتی یک شغل غیر دلخواه را نیز قابل مدیریت می‌کند. وارد شدن به یک حرفه‌ی جدید بدون شک روال کار را تغییر خواهد داد. به‌عنوان مثال شاید باعث شود ساعت‌های بیشتری از خانواده دور باشید یا اینکه حقوق کمتری دریافت کنید. چنین تغییراتی باعث می‌شوند حتی حرفه‌ای‌ترین افراد نیز احساس خوبی نداشته باشند. برای جلوگیری از این احساس باید آن را بپذیرید و اجازه ندهید که روی تمام تصمیم‌های مهم زندگی‌تان تأثیر بگذارد.

به آخرین تغییری که در زندگی خود ایجاد کرده‌اید فکر کنید و ببینید بعد از تمام شدن آن، احساس ناخوشایند زیادی نداشته‌اید. این واقعیت را به عنوان یک موضوع الهام‌بخش در نظر بگیرید و در عین حال به این فکر کنید بزرگ‌ترین دستاورد تغییرات چه چیزی خواهد بود. هرقدر زودتر به اطلاعات ناشی از تغییرات دست پیدا کنید، بهتر آن‌ها را خواهید پذیرفت و آمادگی بیشتری برایشان خواهید داشت.

improvement

۵- ترس از کافی نبودن

اگر موقعیت شغلی پایینی داشته باشید شاید کمی سخت باشد که خودتان را در شغل رویایی‌تان تصور کنید. معمولا ترس از نداشتن رفتار مناسب، مهارت‌ها و تجربیات کافی باعث ایجاد چنین حسی در انسان می‌شود. شاید برایتان پیش آمده باشد که پروژه‌ها یا موقعیت‌های شغلی را به دلیل نداشتن دانش یا تجربه‌ی کافی رد کرده باشید. اما این احساس نباید مانع از پیشرفت کردن و رسیدن به شغل رویایی شود.

درک کردن این موضوع که دانش و تجربه‌ی فعلی چگونه می‌تواند نیازهای شغل مورد نظر را برطرف کند، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس فرد تصمیم‌گیرنده خواهد شد. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می‌توانید با افراد باتجربه صحبت کرده و از تجربه‌ی آن‌ها برای برداشتن اولین گام‌ها استفاده کنید. مطمئن باشید بعد از وارد شدن به این مسیر هر گامی که برمی‌دارید سکویی برای رسیدن به گام‌های بعدی خواهد بود.

۶- ترس از قضاوت شدن

دنبال کردن شغل رویاها مطمئنا قضاوت اطرافیان مانند اعضای خانواده، دوستان و همکاران را به همراه خواهد داشت. راهی برای متوقف کردن قضاوت‌ها وجود ندارد اما به یاد داشته باشید فردی که در موردتان نظر می‌دهد عملکرد شما را بازتاب نمی‌کند بلکه طرز تفکر و رفتار خودش را نشان می‌دهد. گاهی اوقات رفتار آن‌ها و حرف‌هایی که می‌زنند نشان دهنده‌ی حسادتشان است و از اینکه خودشان هنوز نتوانسته‌اند تغییر اساسی ایجاد کنند احساس درماندگی می‌کنند.

اجازه ندهید این حرف‌ها انگیزه‌تان را از بین ببرد. با افرادی ارتباط برقرار کنید که شما را درک کرده و از تصمیم‌هایی که گرفته‌اید حمایت می‌کنند. گروهی از افرادی با طرز تفکر مشابه خودتان تشکیل دهید و با تشویق کردن یکدیگر انگیزه‌ی خود را بالا ببرید.

صحبت‌های پایانی

اولین گام برای روبه‌رو شدن با ترس‌های درونی این است که آن‌ها را بپذیرید و از راه حل‌های گفته شده برای کنار گذاشتن آن‌ها استفاده کنید. شغل رویایی‌تان تنها چند قدم با شما فاصله دارد بنابراین برنامه‌ریزی مناسبی برای رسیدن به آن داشته باشید، با یاد گرفتن مهارت‌های جدید اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید و به این ترتیب برای بزرگ‌ترین تغییرات زندگی آماده شوید.

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.