خانه / روانشناسی / چرا هیچوقت برای تغییر مسیر شغلی یا فراگرفتن مهارت جدید دیر نیست؟ – کار
سرور و هاست رایگان

چرا هیچوقت برای تغییر مسیر شغلی یا فراگرفتن مهارت جدید دیر نیست؟ – کار

چرا هیچوقت برای تغییر مسیر شغلی یا فراگرفتن مهارت جدید دیر نیست؟ – کار
در کسب و کار : ۲۰۲۰-۰۸-۰۲ ۱۹:۳۴:۲۱


بسیاری از ما از زمینه شغلی خودمان راضی نیستیم و شاید سال‌ها در فکر عوض کردن مسیر آن بوده‌ایم اما با خود گفته‌ایم دیگر برای شروع مهارت و حرفه‌ای جدید دیر است و باید تا آخر با همین وضع سر کنیم. این درحالی است که بسیاری از افراد موفق در سنین بالا مسیر شغلی خود را تغییر داده و در آن موفق شده‌اند.

در این مطلب «ARIANNA O’DELL»، کارآفرین و بنیانگذار آژانس بازاریابی Airlink با اشاره به تجارب خود از شروع کسب و کارهای مختلف، راهکارهایی را برای شروع کارها و یادگیری مهارت جدید عنوان کرده است.

وی بر این باور است که دوران قرنطینه به خاطر شیوع کرونا فرصت خوبی برای یادگیری مهارت های جدید است که در ادامه می‌تواند به اشتغال در زمینه مورد علاقه منجر شود. در ادامه به بررسی مواردی که شما را از یادگرفتن مهارت و کار جدید بازداشته و همچنین راهکارهای غلبه بر آنها پراخته‌ایم.

از شکست می‌ترسید

اگر ترس از شکست شما را از فراگرفتن مهارت‌های جدید بازداشته باید بدانید در این راه تنها نیستید و بسیاری دیگر هم به خاطر ترس از عدم موفقیت، قضاوت دیگران یا کیفیت کمتر از حد انتظار ایده‌های خود را کنار گذاشته اند.

برای غلبه بر این مشکل باید ابتدا افرادی را دور و بر خودتان جمع کنید که اهل قضاوت کردن نبوده و در عوض حامی شما باشند. O’DELL می‌گوید که در چند سال گذشته از کسانی که دائم از کارهای او انتقاد کرده‌اند فاصله گرفته و در عوض با کسانی اخت شده که فارغ از نتیجه تلاش‌های او را ستایش می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های غلبه بر این ترس این است که آنقدر شکست بخورید تا برایتان عادی شود. O’DELL می‌گوید آنقدر شکست و بالا پایین را تجربه کرده که دیگر شکست خوردن اثر چنانی رویش ندارد. او که در ترانه سرایی هم دستی بر آتش دارد، ترانه‌های بسیاری ساخته که چندان با استقبال مواجه نشده‌اند. وی این روش را ۱۰۰/۹۹ نام گذاشته و تاکید می‌کند که از هر ۱۰۰ ایده‌ای که دارید، باید آماده شکست ۹۹ درصد آنها باشید.

نمی‌دانید از کجا شروع کنید

O’DELL می‌گوید به ترانه سرایی علاقه داشته اما نمی‌دانسته از کجا باید شروع کند. او برای شروع تمام احساسش را مکتوب کرده و بعدا سعی کرده آنرا به قالب ترانه درآورد. وی در ادامه در سایت‌هایی مثل Fiverr با افراد زبردست در این زمینه ارتباط گرفته و از راهنمایی آنها استفاده کرده. در نهایت کار به جایی رسیده که پس از نوشتن ده‌ها ترانه و افزایش مهارتش آثارش حتی از تلویزیون و آثار سینمایی سردرآورده است.

بر اساس این تجربه برای یاد گرفتن هر مهارتی کافی است سوالاتتان را در گوگل جستجو کنید تا انبوهی از مقالات، پادکست‌ها و ویدیوها درباره آن پیدا کنید. همچنین در شبکه‌های اجتماعی هم می توانید از دیگران درباره یادگرفتن مهارت یا کار جدید سوال کنید تا از راهنمایی دیگران بهره‌مند شوید.

به انگیزه نیاز دارید

فقدان انگیزه مشکلی است که بسیاری با آن دست به گریبان هستند. خود O’DELL پس از شروع به یادگرفتن موزیک پس از مدتی به آن بی علاقه شده و انگیزه اولیه را از دست داده بود اما یکی از دوستانش به وی پیشنهاد کرد که موزیک‌های خودش را با پیانو بنوازد و همین مساله به او انگیزه‌ای دوباره برای کار با پیانو داد.

او برای توضیح بیشتر این مساله به گفته‌های طراحی به نام «Pamela Sisson» اشاره می‌کند که توصیه کرده برای ایجاد انگیزه سراغ مهارت‌هایی بروید که با توانایی‌های شما در یک راستا قرار دارند.در ادامه یک برنامه روزمره برای خود انتخاب کرده و به جای نتیجه نهایی روی فرایند یادگیری تمرکز کنید. در این صورت با برداشتن هر قدم به هدف نهایی نزدیکتر می‌شود و همین موفقیت‌‌های کوچک بهترین انگیزه برای ادامه راه خواهند بود.

یکی دیگر از راه‌های افزایش انگیزه دنبال کردن کارهای افرادی است که در زمینه مورد نظر شما موفق بوده‌اند. برای مثال اگر سراغ یاد گرفتن نقاشی رفته‌اید صفحات چند نقاش چیره‌دست را در اینستاگرام دنبال کنید.

باید در کارتان عمیقتر شوید 

O’DELL می‌گوید روشی که همیشه برای یادگیری مهارت‌های جدید استفاده می‌کند، این است که با سر به سمت آن‌ها می‌رود. زمانی که درباره طراحی یاد می‌گرفته، فید اینستاگرام خود را از طراجان مورد علاقه پر کرده، نکات آن‌ها را می‌خوانده و  تجربیاتشان را یاد می‌گرفته تا در زمینه جدید به پیش برود:

«هنگامی که شروع به یادگیری موسیقی کردم، تقویم خود را با کنفرانس‌ها و رویدادها پر و سعی کردم با هنرمندانی آشنا شوم که می‌توانستم از آن‌ها یاد بگیرم.»

این روش می‌تواند برای یادگیری هر مهارت جدیدی مفید باشد. اگر می‌خواهید زبان جدیدی یاد بگیرید، دور خود را با دوستانی که در آن مهارت دارند، پر کنید. اگر می‌خواهید بجای ادامه دادن شغل وکالت، یک قنادی تاسیس کنید، کامپیوتر خود را با ویدیوهای آموزشی پر کنید و هر روز یکی از آن‌ها را ببینید. در صورتی که می‌خواهید شاعر شوید، اسپاتیفای خود را با گروه‌های مورد علاقه خود پر کنید. یوتیوبری به نام «جنیفر متیوز» در این زمینه می‌گوید:

«من یک کانال یوتیوب دارد، اما شیوع ویروس کرونا انگیزه من را گرفت و یک وقفه سه ماهه از فیلمبرداری تا ویرایش فیلم ایجاد شد. من شروع به جستجو در لینکدین برای یافتن یک شغل فریلنسری کردم و در نهایت با یک معاون ارشد در زمینه محتوای دیجیتال درباره تولید ویدیو و ویرایش ارتباط برقرار کردم که باعث شد مهارت‌های خود را حفظ کنم.»

امروز، روز مناسبی برای شروع یادگیری یک مهارت یا سرگرمی جدید است. شاید این اقدامات باعث شوند زندگی شما در مسیر دلخواهتان قرار گرفته و آرامش و شادی بیشتری را برایتان به ارمغان آورد.


منبع : +

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.