خانه / روانشناسی / ارز دیجیتال، مهریه یک زن ایرانی شد + عکس عقدنامه – موفقیت
سرور و هاست رایگان

ارز دیجیتال، مهریه یک زن ایرانی شد + عکس عقدنامه – موفقیت

موفقیت در ۲۰۲۰-۰۷-۳۰ ۲۲:۰۸:۰۹

ارز دیجیتال، مهریه یک زن ایرانی شد + عکس عقدنامه – موفقیت

بیت کوین پادشاه کریپتوکارنسی ها در ۸ سال اخیر رشدی غیر قابل تصور داشته است و از چند دلار به حدود ۲۰ هزار دلار افزایش یافت و مالکانش را به ثروت های رویایی رساند. چنین رشد عظیمی در بازه کمتر از ۸ سال را تا کنون در هیچ صنعت و خدمات و سرمایه گذاری شاهد نبودیم.

اینکه کالایی از چند دلار ظرف چند سال به ۲۰ هزار دلار برسد و هزاران درصد سود ظرف مدت کمی به ارمغان اورد، مسبوق به سابقه در تاریخ اقتصاد جهانی نیست. انتظار میرود قیمت امروز بیت کوین که حوالی ۱۱ هزار دلار است، دوباره بتواند سقف تاریخی قبلی را بشکند.

اینکه آینده بیت کوین چگونه می شود و قیمت های چند میلیون دلاری که برای بیت کوین و سایر رمز ارزها پیش بینی می شود، به حقیقت خواهد پیوست یا خیر، پرسشی است که باید در گذر زمان به دنبال پاسخ هایی برای آن بود.

آنچه مسلم است، در اقتصاد، هر کالایی تعدادش کاهش یابد و مصرفش ا فزون، قیمت زیادی پیدا می کند. تعداد بیت کوین هم کم است و بعید نیست با تغییر رویه اقتصاد جهانی به سمت رمز ارزها، شاید رشد چشمگیر بیت کوین باشیم.

همین امر سبب شده تا زوج های جوان نیز از رمز ارزها به عنوان یک کالای پر سود در آینده برای سرمایه گذاری استفاده کنند و در سال های اخیر، استقبال از استخراج بیت کوین و رمز ارزها و خرید و فروش ان که صورت قانونی ها پیدا کرده است، بین ایرانی ها افزایش یافته است.

قرار نیست شما ۱۱ هزار دلار پرداخت کنید و صاحب ۱ واحد بیت کوین شوید. می توانید در حد ۱۰ دلار یا ۱۰۰ دلار، بیت کوین خریده و در کیف پول الکترونیکی نرم افزار یا سخت افزاری، نگهداری کنید. شاید همین موضوع بوده که یک زوج جوان ایرانی را متقاعد کرده تا از رمز ارزها به عنوان بخشی از مهریه استفاده کنند.

در خبری که به تازگی منتشر شده ، یک زوج جوان تصمیم گرفته تا از رمز ارزها به عنوان بخشی از مهریه استفاده کرده و در عقدنامه شرح داده شده است که ۵۰۰۰ دیجی بایت و ۵ صدم یک بیت کوین به عنوان مهریه خواهد بود.

شاید این برای نخستین بار باشد که مهریه بیت کوینی در سازمان ثبت اسناد کشور، ثبت می شود. موضوعی که با افزایش روز افزون بیت کوین و کاهش تعداد آن در جهان، می تواند به گزینه ای جذاب برای مهریه زوج های جوان تبدیل شود و دختران از قیمت روز افزون بیت کوین به عنوان یک گزینه خوبی برای داشتن مهریه مطمئن با توجه به تورم روز، استفاده کنند.

حال توجه کنید که اگر بیت کوین امروز که ۱۱ هزار دلار است، ۱۰ سال دیگه یا ۲۰ سال دیگه به چند میلیون دلار برسد، چند درصد زوج ها قادر به پرداخت این مهریه بیت کوینی هستند؟

مهریه بیت کوین

تصویر سایت انجمن بلاکچین ایران که پاسخ گوی سوالات هموطنان درباره Block-chain و Cryptocurrency است.

در عقدنامه ها قید شده است که صداق ملک، غیر منقول است و مطابق مقررات ثبت، صداق غیر منقول باید اقدام شود. طبق ماده ۱۰۸۷ قانون مدتی کشور، مهریه، مالی است که به مناسبت عقد نکاح، مرد، ملزم به پرداخت آن به زن است. مهریه، عندالمطالبه است.

یعنی هر وقتی که زوجه بخواهد، باید پرداخت شود. سقفی برای تعیین مهریه وجود ندارد و از یک ریال تا هر میزان سکه، در سند ازدواج نقل می شود. مهریه معمولا کالای با ارزش است. باید قابلیت داد و ستد داشته باشد.

مثلا شما نمی‌توانید چند هکتار جنگل در فلان منطقه را به عنوان مهریه تعیین کنید. مهریه باید چیزی باشد که زن، مالک آن شود. شوهر نیز باید از اموال خود، مهریه را تعیین کند و مشخص باشد و معلوم و مشروع. یعنی مهریه، باید ۳ قید: معلوم، مشخص و مشروع داشته باشد.

حال سوال این است که آیا ارز دیجیتالی، می تواند مصادیق مهریه زن باشد؟ رویه مشخصی درباره این سوال وجود ندارد و حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، مهریه با بیت کوین را چون ابهام دارد، محل اشکال دانسته اند. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز معامله با پول دیجحیتالی را به صورت کلی حرام دانسته اند. آیت الله العظمی شبیری زنجانی نیز فرمودند که اگر این ارزها، خلاف قانون باشد، معامله با آن حرام است.

مهم ترین چالش حقوقی و قضایی و شرعی که درباره بیت کوین وجود دارد، مساله پذیرش مشروعیت آن است. طبق اعلام اداره حقوقی قوه قضاییه، خرید و فروش بیت کوین و نگهداری آن، منع قانونی ندارد. اما اگر برای استخراج بیت کوین، از برق غیر قانونی استفاده شود، مستوجب برخورد قانونی خواهد شد.


منبع : +

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.