خانه / دسته‌بندی نشده / ۱۴ دلیل اصلی بدهکار شدن !
سرور و هاست رایگان

۱۴ دلیل اصلی بدهکار شدن !

تنها روش رها شدن از قرض و بدهی شناسایی دلایل بدهکار شدن است.

چندی پیش در یکی از خبرگزاری‌ها به اطلاعات جالبی برخورد کردم. صرف نظر از آمار میلیونی وام گیرندگانی که در صف انتظار برای نوبت وام خود هستند، تنوع تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها جلب توجه می‌کرد. طبق بررسی انجام شده ۱۲۳ نوع تسهیلات بانکی با شرایط و عناوین مختلف توسط ۱۶ بانک در ایران ارائه می‌شود و این جدا از صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌هایی است که به صورت مجزا در امور بانکی فعالیت می‌کنند. نظر به این که تا تقاضایی نباشد عرضه‌ای صورت نمی‌گیرد و شرایط جامعه ایجاب می‌کند که وام‌هایی از قبیل وام نوسازی خودروهای فرسوده به تسهیلات بانکی اضافه شود، چنین بر می‌آید که قشر عظیمی از جمعیت ایران بنا به نیاز درگیر بدهی‌های بانکی باشند. هر چند که تصور ذهنی از بدهکاری اغلب منفی است، اما در حقیقت بد و خوب بودن آن کاملا بسته به شرایط فرد و موقعیتی که در آن گرفتار است قابل تحلیل است.

DebtFree

شاید ابتدایی‌ترین و واضح‌ترین دلیل بدهکاری عدم پس‌انداز باشد. برای شروع پس‌انداز کردن نیازی نیست بدهی‌های شما تمام شده باشد، از مخارج تحصیل فرزندتان رهایی یافته باشید، اقساط خانه و یا ماشین خود را پرداخته باشید و در کل منتظر زمانی مناسب باشید، صرفه جویی و پس‌انداز را هر چند کوچک به عادت هر روزه خود تبدیل کنید. داشتن پس‌اندازهایی هر چند کوچک نه تنها موجب افزایش انگیزه شما در پس‌انداز کردن می‌شود بلکه موجب می‌شود برای پاره‌ای از مخارج پیش‌بینی نشده زیر بار قرض و وام نروید.

آن‌چه که در این مقاله بدان می‌پردازیم پرداختن به علل عمومی بدهکاری و یا دلایلی است که موجب می‌شود افراد پس‌انداز کمتری داشته باشند:

۱- شما عموما چیزهایی را می‌خرید که به آن احتیاجی ندارید
به خاطر داشته باشید که مراکز خرید مکان‌های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی نیستند و در حقیقت زمانی که بدون برنامه به تفرج در میان برندها و پیشنهادهای پر زرق و برق مراکز خرید می‌پردازید، احتمال زیادی وجود دارد که با خرید اقلام غیر ضروری خود را بدهکار کنید. چندی پیش راهکارهایی را در خصوص نحوه اجتناب از خریدهای غیر ضروری را در مطلبی تحت عنوان ذهن‌مان را برای متوقف کردن خرید‌های غیر لازم برنامه‌ریزی کنیم (در دو قسمت + و +) منتشر کردیم.

۲- بیش از نقدینگی امروز خود خرید می‌کنید
هر چند که روی سخن بیشتر با خریدارانی است که توسط کارت‌های اعتباری خود و بیش از نقدینگی موجودشان خرید می‌کنند که به طور معمول چنین شرایطی برای خریداران در ایران اغلب وجود ندارد، اما خرید چکی هم بی‌شباهت با این نحوه خرید کردن نیست. زمانی که موجودی حساب شما کافی نیست و البته از افزایش موجودی حساب‌تان در تاریخ چک مطمئن نیستید خرید خود را به تعویق بیاندازید تا شرایط لازم فراهم شود.

۳- مشتری تازه‌های مارک یا برند خاصی هستید
پیروی از مد و البته برندهای خاص برای عده‌ای از افراد به یک سرگرمی و حتی وسواس ذهنی تبدیل شده است. زمانی که شما با پرداخت هزینه‌ای کمتر هم می‌توانید پلیوری را بپوشید که شما را از سرما حفظ کند و یا با پرداخت هزینه کمتر صاحب عینکی شوید که چشمان شما را از اشعه‌های خورشید حفظ کند، پرداخت قیمت‌های گزاف و بدون برنامه برای داشتن برندهایی خاص غیر عقلانی به نظر می‌رسد.

۴- در خرید خانه و ماشین به عنوان دو خرج سنگین و معمول در زندگی‌های امروزی، تنوع طلب هستید
اگر ماشین قدیمی شما هنوز کار می‌کند و به عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی می‌توانید از آن استفاده کنید، اگر خانه شما برای شما و خانواده‌تان محیطی مناسب و راحت است شاید بتوانید به جای صرف هزینه برای ایجاد تغییرات غیر لازم، پول خود را برای حرکت‌های بهتری سرمایه گذاری کنید و از بدهی‌های سنگین جلوگیری کنید.

5-12-2015-7-27-59-AM

خرید و یا حتی اجاره خانه بزرگتر موجب می‌شود که برخی هزینه‌ها مثل هزیته نگهداری و شارژ ساختمان و حتی خرید اثاثیه جدید برای پر کردن فضاهای بزرگ‌تر به هزینه شما اضافه شود. به صورت مشابه هزینه نگهداری و تعمیر یک ماشین گرانقیمت مسلما از ماشین فعلی شما بیشتر است. در نظر داشته باشید گاه برای ایجاد تغییر نیازی نیست که صورت مسئله را کلا عوض کنید، خرید یک اثاثیه جدید حتی یک گلدان رومیزی هم می‌تواند حال و هوای خانه شما را تغییر دهد.

۵- پول خود را صرف خرید وسایلی می‌کنید که می‌توانید به راحتی اجاره کنید و یا به امانت بگیرید
قطعا لزومی ندارد که همه شما در انباری خود یک اره برقی ۲۰ اینچی داشته باشید آن هم تنها به این دلیل که یک روز به آن احتیاج پیدا کرده‌اید و یا این که در قفسه‌های آشپزخانه‌تان به اندازه‌ای ظرف و ظروف داشته باشید که بتوانید از عهده یک مهمانی ۲۰۰ نفره بر بیایید (چیزی که در دنیای امروزی به ندرت اتفاق می‌افتد). مراکز اجاره ظروف و تشریفات‌ها می‌توانند به راحتی در این زمان به کمک شما بیایند. تشخیص این که چه چیزی را بخرید و چه چیزی را قرض بگیرید یا اجاره کنید، بسته به شرایط افراد متفاوت است اما حتما به عنوان یک گزینه پیش از خرید به آن فکر کنید.

۶- به قیمت خرده فروشی خرید می‌کنید
صد البته که خرید چیزی مثل لباس و یا اثاثیه منزل نمی‎‌تواند به صورت عمده انجام شود اما برای خرید مایحتاج مصرفی نظیر انواع شوینده‌ها و یا حتی مواد خوراکی با ماندگاری بالا می‌توانید به فروشگاه‌ها و یا عمده فروشی‌ها مراجعه کنید و با خرید عمده از تخفیفات ویژه برخوردار شوید.

۷- برنامه مشخصی برای درآمد خود ندارید
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که علیرغم تصور خود با افزایش درآمد، بدهی‌های بزرگتری هم پیدا کرده باشید. با هر میزان از درآمد، شما برای پرداخت بدهی‌های قبلی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و خریدهای لازم نیاز به برنامه مشخص و تخصیص بودجه دارید. برای شروع می‌توانید از نرم‌افزارهای رایگانی از قبیل حسابداری شخصی هلو و یا Gnucash بر روی تلفن همراه و یا تبلت خود استفاده کنید.

shutterstock_53974114

مدیریت مالی جزیی از درونیات انسان نیست و باید آن را آموخت. بنابراین در مورد نحوه برنامه‌ریزی مالی از کارشناسان کمک بگیرید و یا در این خصوص مطالعه کنید.

۸- پس انداز کردن و سرمایه‌گذاری را فراموش کرده‌اید
در مقدمه در خصوص اهمیت پس‌انداز کردن توضیحاتی گذرا مطرح شد. پیشنهاد بعدی سرمایه‌گذاری‌های کوچک و با ریسک پایین است. برای پول خود فرصتی ایجاد کنید که به جای آن که در تنگنای تورم ارزش خود را از دست دهد، در عوض بتواند در دراز مدت ارزش بیشتری کسب کند.

۹- شما با فردی ولخرج زندگی می‌کنید
خوب اگر شما هم‌خانه و یا همسری ولخرج دارید هر چند که مقابله سختی را پیش‌رو خواهید داشت، اما می‌توانید مدیریت هزینه‌های خانه را به او بسپارید. شاید مسئولیت مالی موجب شود که یکسری از مخارج غیرضروری از زندگی شما حذف شود.

۱۰- توهم یک شبه پولدار شدن دارید
اگر در بین اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که بلیط بختش برده است و صاحب مبلغ هنگفتی در یک شب شده است لازم است این را بدانید که احتمال رخ دادن چنین شانسی برای هر فرد تنها یک دهم درصد است پس زیاد نمی‌شود روی این گونه پولدار شدن حساب کرد.

paying-off-debt-ts-1360x860

۱۱- عادت‌های پول‌خوار دارید
گاه تجربه لذات کوتاه مدت برای شما بدهی‌ها و ناراحتی‌های بلند مدت به جا می‌گذارد. اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر، قمار و حد پرداختن بیش از حد به یکی از علایق فردی می‌تواند در لیست عادت‌های پول‌خوار قرار گیرند.

۱۲- بیش از حد زمان خود را هدر می‌دهید
عبارت مصطلحی است که «زمان، پول است» اما در حقیقت ارزش زمان از پول هم بیشتر است. اگر شما نمی‌توانید به درستی زمان خود را مدیریت کنید به احتمال زیاد در مدیریت پول خود نیز مشکل خواهید داشت. تمرکز وقت و انرژی خود را بر روی جنبه های مهم زندگی بگذارید و به یاد داشته باشید که اغلب ما در سپری کردن ساعت‌های فراغت و اوقاتی که برنامه‌ای برای خود نداریم، پول بیشتری خرج می‌کنیم.

۱۳- مراقب سلامتی خود نیستید
هزینه‌های سرسام‌آور درمان، پیشگیری از بیماری را برای ما جدی‌تر و با اهمیت‌تر می‌کند. با چکاپ‌های دوره‌ای، تغذیه سالم و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌های درمان جلوگیری کرد.

url

از نگاه دیگر اغلب مشکلات جسمی و روانی نتیجه مشکلات اعصاب و بسیاری از مشکلات اعصاب نتیجه مشکلات مالی دراز مدت است.

۱۴- از نعمت‌های رایگان زندگی لذت نمی‌برید
بهترین لذت‌های زندگی رایگان هستند. در واقع سرگرمی‌ها و تفریحاتی که با خرج کردن پول برای خود فراهم می‌کنید، لذت‌های درجه دو زندگی هستند. برای پرکردن یک روز تعطیل می‌توانید با خانواده در طبیعت دور هم جمع شوید، به پیاده‌روی بروید، به تماشای غروب آفتاب بنشینید و در نهایت از نعمت‌های رایگان زندگی لذت ببرید.

لطفا به یاد داشته باشید که بدهی مالی می‌تواند پاک شود و یا از ایجاد مجددش اجتناب شود و این مستلزم کمی تلاش، برنامه‌ریزی و یادگیری است. همه ما می‌خواهیم زندگی راحت و شادی داشته باشیم، بنابراین کیفیت و ارزش زندگی خود را به توقعات و انتظارات دیگران از شما و اشیا مادی سنجاق نکنید.

 

منبع : ۱پزشک

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

۴ دیدگاه

  1. خیلی جالب بود و به دردم خورد
    مرسی

  2. بسیارعالی واقعا جالب و اموزنده بود

  3. یه سری از حرقاتون بدرد میخورد ولی بیشترشو قبول نذارم .ییخشید رک حرف میزنم

  4. ممنون همين الان يك اپليكيشن برنامه ريزي مالي واسه خودم دانلود ميكنم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.