خانه / علمی / قیمت سمعک
سرور و هاست رایگان

قیمت سمعک

استفاده از سمعک

 

کم شنوایی تاثیرات بسیار عمیق و جبران ناپذیری بر زندگی روزمره، کار، روابط اجتماعی و سلامتی روحی و روانی افراد میگذارد. روش های مختلفی برای بهتر شدن مهارت شنوایی وجود دارد. یکی از رایج ترین راه های جبران کم شنوایی و مشکلات آن  استفاده از سمعک می باشد. سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچکی است که در پشت گوش یا داخل گوش قرار گرفته و از طریق تقویت صدا باعث راحت شدن شنوایی و تسهیل در برقراری ارتباط می شود . سمعک از سه قسمت اصلی میکروفون، پردازنده و رسیور تشکیل شده است. درادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سمعک خواهیم پرداخت.

تفاوت سمعک های امروزی با سمعک های قدیمی

 

سمعک ها امروزی در مقایسه با سمعک های قدیمی که دارای فقط تقویت کننده ساده صدا بودند، تفاوت کرده و پیشرفت های زیادی کرده اند. سمعک های امروزی دارای مدارهای پیچیده ای میباشند که بر اساس میزان کم شنوایی، بلندی صداها را  افزایش می دهند و منجر به تسهیل در برقراری ارتباط و انجام امور روزمره در افراد کم شنوا می شوند. سمعک ها منجر به بهتر شدن شنوایی هم در محیط های آرام و هم محیط های پر سر و صدا می شوند. با این وجود تنها حدود ۲۰ درصد از افراد دارای مشکل شنوایی از سمعک استفاده می کنند. این امار مختص کشورهای اروپایی و توسعه یافته می باشد و در کشورهای در حال توسعه مثل ایران ، این امار کمتر نیز می باشد.

قیمت سمعک

 

در انتخاب و خرید سمعک یکی از عوامل مهم قیمت آن می باشد. سمعک یک کالای پزشکی است که قیمت بالای آن در مقایسه با عینک و سایر کالاهای پزشکی به علت مدارها و تکنولوژی های پیشرفته به کار برده شده در آن میباشد. فاکتورهای مختلفی بر تعیین قیمت سمعک تاثیر می گذارند که می توان به نوع و میزان کم شنوایی، نوع مدار پردازشی سمعک، سطح تکنولوژی سمعک، سبک زندگی و نیازهای فردی ویژه، سن و مهارت های بینایی و دستی افراد اشاره کرد.

قیمت سمعک آنالوگ

 

از نظر مدار پردازشی، سمعک ها در سه گروه آنالوگ، دیجیتال و دیجیتال هوشمند طبقه بندی می شوند. از قدیمی ترین تکنولوژی سمعک ها ، سمعک های آنالوگ می باشند و مدار پردازشی ساده ای دارند که همه اصوات را به یک اندازه تقویت می کنند. به دلیل تقویت تمامی صداها به یک اندازه، سمعک های آنالوگ می توانند حتی برای شنوایی آسیب برسانند.  سمعک های آنالوگ از رده خارج شده اند و شرکت های معتبر سمعک این سمعک ها را به دلیل ایجاد آسیب شنوایی، دیگر تولید نمی کنند.

قیمت سمعک دیجیتال

 

سمعک های دیجیتال را به عنوان انقلابی در زمینه تکنولوژی سمعک میباشند. این سمعک ها دارای مدار پردازشی پیچیده تری هستند و صدا را به صورت انتخابی تقویت می کنند. این سمعک ها قبل از تقویت صدا، تغییراتی در صدا اعمال می کنند. در این سمعک ها تا حد امکان تمرکز بر تقویت اصوات گفتاری و حذف نویزهای اضافی و مزاحم می باشد. این نوع سمعک قابل برنامه ریزی می باشد و می توان برای محیط های مختلف برنامه های تقویتی مجزا تنظیم نمود.

سمعک های هوشمند دیجیتال

 

آخرین سطح تکنولوژی سمعک های حال حاضر، سمعک های هوشمند دیجیتال می باشند. علاوه بر تقویت انتخابی صدا در این سمعک ها ، قابلیت یادگیری و هوشمندی دارند و در طول زمان قادر هستند نیازهای شنوایی فرد در محیط های مختلف شنیداری را یاد بگیرند و به صورت خودکار، برنامه و حجم صدای سمعک را تنظیم می کنند. سمعک های هوشمند دیجیتال، کیفیت صدای شفاف و نزدیک به صدای طبیعی به ویژه در محیط های پر سر و صدا را فراهم میکنند. سمعک های هوشمند دیجیتال علاوه بر کیفیت صدای شفاف، دارای قابلیت های دیگری نظیر اتصال وایرلس، اتصال مستقیم به موبایل و در جدیدترین سمعک ها دارای قابلیت اتصال به اینترنت می باشند. از دلایل گرانتر بودن سمعک های هوشمند دیجیتال نسبت به رده های دیگر سمعک، پیشرفت سطح تکنولوزی آن و تعبیه تمامی این امکانات و تکنولوژی ها در این قطعه الکترونیکی کوچک، می باشد.

 

تاثیر سبک زندگی فرد بر قیمت سمعک

 

سبک زندگی فرد عامل دیگری است که در انتخاب و قیمت سمعک تاثیر گذار می باشد. افرادی که دارای سبک زندگی فعال هستند و بیشتر اوقات خود را در جاهای شلوغ سپری می کنند، نیاز به خرید سمعک های رده بالایی دارند که  در دریافت گفتار و حذف نویز های اضافه و ناخواسته عملکرد بالایی داشته باشد. بنابراین این افراد نیاز دارند سمعک رده بالا با صرف هزینه بیشتری خرید نمایند.

علت قیمت بالاتر سمعک هایی با سطح تکنولوژی بالا، دارا بودن امکانات بیشتر و کیفیت صدای بهتر باشند. مثلا قابلیت هایی همانند اتصال وایرلس به گوشی های هوشمند و همچنین اتصال به اینترنت در سمعک های پیشرفته وجود دارد.

تاثیر شکل و ظاهر سمعک بر قیمت سمعک

 

عامل مهم دیگر در انتخاب نوع سمعک بر افراد کم شنوا تاثیر گذار هست، شکل و ظاهر سمعک می باشد. سمعک ها از نظر ظاهر و شکل به دو نوع سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی تقسیم می شوند.

 

سمعک پشت گوشی

 

سمعک های پشت گوشی در پشت لاله گوش قرار داده میشوند و به کمک تیوب نازکی صدا را به داخل گوش انتقال می دهند.

 

سمعک داخل گوشی

 

نوعی از سمعک ها که در آن تمام اجزای سمعک درون گوش قرار داده می شوند سمعک های داخل گوشی هستند  و دید کمتری نسبت به سایر مدل های سمعک دارند. اکثر افراد با مشکل کم شنوایی، سمعک های نامرئی و سمعک هایی که دید کمتری دارند را ترجیح می دهند. با این حال سمعک های داخل گوشی و نامرئی مناسب همه افراد کم شنوا نمی باشند و در تجویز آنها باید به برخی موارد مانند نوع و میزان کم شنوایی، مهارت های دستی، بینایی و اندازه مجرا دقت کرد.

از کجا سمعک بخرم؟

 

سوال دیگر کاربران سمعک این است که از کجا سمعک بخرند؟ سمعک وسیله ای است که برای استفاده نیازمند تنظیم با نرم افزار و دستگاه های پیشرفته بر اساس نوع و میزان کم شنوایی در فرکانس ها و محیط های شنیداری متفاوت می باشد و این تنظیمات در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا توسط نیرو های مجرب ادیولوژیست انجام می شود و علت این امر آن است  که شنوایی سنج ها به صورت آکادمیک در سطح دانشگاهی دوره های مختلف تئوری و کلینیکال در زمینه کم شنوایی، بیماری های گوش، شنوایی، تربیت شنوایی، توانبخشی و درمان اختلالات شنوایی، اجزای سمعک، تجویز و تنظیم سمعک را گذرانده اند.

گارانتی سمعک و خدمات پس از فروش

 

قیمت سمعک علاوه بر تکنولوژی و ویژگی های دیگر،  شامل هزینه گارانتی سمعک و خدمات پس از فروش نیز می باشد و شرکت های معتبر، سمعک را فقط به ادیولوژیست ها توزیع و گارانتی و خدمات پس از فروش را تنها شامل خرید از کلینیک های شنوایی سنجی کرده اند. در مراکز شنوایی سنجی، ابتدا تست کامل شنوایی از بیمار گرفته شده و بعد از آن سمعک دقیقا از روی میزان باقی مانده شنوایی فرد تنظیم می شود.

 

سمعک برای بزرگ سالان

 

مشکل اصلی بیشتر بیماران در بزرگسالان ناتوانی در برقراری ارتباط و شنیدن صداهای هشدار مانند آژیر و بوق اتومبیل می باشد. هدف عمده تجویز سمعک در بزرگسالان کمک کردن به بهتر شدن شنوایی، تسهیل برقراری ارتباطاتات اجتماعی، پیشگیری از اضطراب، افسردگی و مشکلات ناشی از کم شنوایی می باشد. همچنین تحقیقات اخیر ثابت کرده اند که در بزرگسالان و افراد مسن، کم شنوایی که درمان نشود می تواند منجر به تاثیرات منفی در حافظه، مهارت های شناختی، زوال عقل و آلزایمر شود. بنابراین از درمان کم شنوایی غفلت کرد.

قیمت سمعک نوزادان

 

از هر هزار نوزاد يک الی ۳ نوزاد كم شنوا به دنيا مي‌آيند. امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه شنوایی شناسی صورت گرفته است، در ایران  امکان تشخیص زودهنگام بدو تولد و توانبخشی به موقع امکانپذیر می باشد. موثرترین نوع درمان و توانبخشی، توانبخشی قبل از ۶ ماهگی می باشد.

 تجویز سمعک در نوزادان و کودکان امری بسیار حساس و خطیر می باشد و حتما باید توسط یا زیر نظر متخصص شنوایی شناسی صورت پذیرد. برای تجویز سمعک برای کودکان ، بهترین زمان قبل از ۶ ماهگی می باشد و اگر در این بازه زمانی سمعک مناسب تجویز شود و تربیت شنوایی و برنامه توانبخشی برای کودک فراهم شود، کودک می تواند همانند افراد نرمال هم سن و سال خود مهارت های رشدی  را کسب نماید.

 

برند سمعک

 

پرسش دیگر بسیاری از افراد که به فکر خرید سمعک هستند، این است که کدام برند سمعک مناسب آنها می باشد. در جواب این سوال باید گفت که تقریبا همه برند های بزرگ و معتبر انواع مختلف سمعک برای نیازهای شنوایی مختلف را طراحی می کنند و انتخاب سمعک بستگی به عوامل گوناگونی دارد.

 

کلینیک شنوایی سنجی نوین سمعک

 

امروزه برند های سمعک معتبر همچون ویدکس، زیمنس، ریساند،  اتیکن،  فوناک و یونیترون سمعک های پیشرفته و با کیفیت متناسب برای انواع مختلف کم شنوایی را طراحی و تولید می کنند. مرکز شنوایی سنجی نوین سمعک با تمام شرکت های معتبر سمعک همکاری دارد و دارای نمایندگی از سمعک های ویدکس، زیمنس، اتیکن و … می باشد. تمامی سمعک های موجود در کلینیک شنوایی سنجی نوین سمعک از برندهای معتبر سمعک بوده و دارای دو تا پنج سال گارانتی بین المللی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش واقعی می باشند.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)