خانه / دسته‌بندی نشده / دهه سوم زندگی خود را چگونه بگذرانیم
سرور و هاست رایگان

دهه سوم زندگی خود را چگونه بگذرانیم

بر اساس باور بسیاری، دهه‌ی بیست زندگی انسان تکرارنشدنی است. ۲۰ تا ۳۰ سالگی زمانی است که در آن روند کلی زندگی بسیاری از ما تعیین می‌شود. مسلما تصمیم‌هایی که می‌گیریم و کارهایی که انجام می‌دهیم نیز در شکل‌گیری این روند موثر هستند. در این گزارش به ۱۵ مورد از پیشنهادهایی می‌پردازیم که برای کمک به استفاده‌ی بهینه از این سال‌ها از سوی افراد گوناگون ارایه شده است.

۱. وقت خود را تلف نکنید

a0bf8ce0-660e-47fd-8786-35df4956f82e

وقت خود را تلف نکنید، چون همه چیز با زمان ساخته می‌شود. این توصیه‌ی بنجامین فرانکلین در آن زمان یک توصیه‌ی بسیار خوب بوده است. البته در حال حاضر هم یک توصیه‌ی بی‌همتاست و مهم نیست که چند سال داشته باشید.

اما شاید دهه‌ی ۲۰ زندگی شما به طور ویژه‌ای یک زمان بسیار مهم در زندگی هر فرد است. بسیاری افراد این سال‌ها را به عنوان سال‌های سازنده‌ی زندگی به شمار می‌آورند و عاداتی که شما در این دوره پیدا می‌کنید، می‌توانند در بقیه‌ی عمرتان نیز ادامه یابند.

بنابراین پرسشی که مطرح می‌شود این است که بهترین راه برای صرف این زمان چیست؟ ما با بررسی برخی گفتگوها و نظرخواهی‌ها مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای شما در موارد بعدی فهرست کرده‌ایم.

۲. روی مهارت‌های مهم زندگی کار کنید

48bcddba-994f-46f9-abbe-5a107c7ad8a8تعدادی از مهارت‌ها در زندگی هستند که افراد باید در آن ماهر شوند و دهه‌ی ۲۰ زندگی مسلما بهترین زمان برای شروع و تمرین است. بدون فشار پدر و مادر یا مدرسه برای ایجاد انگیزه در خودتان، لازم است که شما ایجاد نظم و انضباط را تمرین کرده و در خودتان برای یادگیری ملزومات زندگی شور و هیجان کافی ایجاد کنید.

این مهارت‌ها می‌توانند شامل موارد گوناگونی از صبر و شکیبایی و توانایی نه گفتن تا زندگی متناسب با ثروت و درآمد خودتان و همچنین عادات غذایی مناسب باشند.

۳. روزانه از خودتان سوالاتی بپرسید

b1f85043-b0bc-45e5-afd7-f00e997a7a55بنجامین فرانکلین روز خود را با یک پرسش آغاز می‌کرد و هر روز را با یک سوال به پایان می‌برد. وی در صبح از خود می‌پرسید که «امروز چه کار خوبی باید انجام دهم؟» و پرسشش در پایان روز این بود که « امروز چه کار خوبی توانستم انجام دهم؟». در واقع، بسیاری از متفکران بزرگ از ایده‌ی پرسش از خود به طور مداوم استقبال کرده‌اند. برای مثال آلبرت اینشتین گفته است:

از دیروز یاد بگیرید، برای امروز زندگی کنید و به فردا امیدوار باشید. نکته‌ی مهم این است که دست از پرسش کردن برندارید.

البته، عادت دادن خودمان به پرسش اغلب کار دشواری است و صحبت از آن راحت‌تر است. زیرا ما اغلب ترجیح می‌دهیم که از روبرو شدن با پرسش‌های دشوار اجتناب کنیم. جان دیویی به عنوان یک فیلسوف و روانشناس در کتاب سال ۱۹۱۰ به نام «چگونه فکر می‌کنیم؟» توضیح می‌دهد که تفکر بازتابنده شامل غلبه بر تمایل ما برای قبول همه چیز به صورت ظاهری و تمایل به تحمل ناآرامی روانی است.

اما تحمل این ناراحتی مسلما ارزش سختی را دارد، زیرا می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس لازم برای عملکرد بهتر در کار و زندگی روزمره منجر شود.

سوالاتی که می‌توانیم از خود بپرسیم می‌تواند همانند سوال استیوجابز با عنوان «اگر امروز آخرین روز زندگیم بود، آیا همچنان کاری را انجام می‌دادم که اکنون در حال انجامش هستم؟» یا سوال مایکل هاپکینز یکی از کاربران کوارا با مضمون «الان در حال چه کاری هستی؟» یا سوال یک کاربر دیگر به نام سوهام بانرجی با موضوع «چرا اینقدر جدی؟» باشند.

۴. مطالعه کنید

754bf5d2-695d-44c4-a229-77c22de92d30دیپاک مهتا گفته است:

هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه‌ی مطالعه به شما کمک کند.

او طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها را پیشنهاد می‌کند، از داستان‌های نوجوانان و کتاب‌های قانون تا دیکنز و تزو همگی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تقابل دیدگاه‌های مختلف می‌تواند مفید باشد. وی همچنین توصیه می‌کند:

هرگز از این نترسید که با ایده یا دیدگاهی روبرو شوید که در تضاد بنیادی با دیدگاه شما باشد.

جرمی آلیسون باور دارد که خواندن همچنین یک روش بسیار خوب برای تمرین دادن ذهنتان است. چرا که این کار تقریبا تمام زمینه‌های ذهن را فعال می‌کند. ذهن در واقع یک ماهیچه است. اگر شما از آن استفاده نکنید، به مرور زمان تحلیل می‌رود.

۵. اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی بدن

5ff8b9b4-a17b-498e-af61-2dcc4c8c1c07فرانچسکو وانگ به این مقوله به عنوان زمانی برای افزایش عمر و زندگی اشاره می‌کند. او می‌نویسد:

 سرمایه‌گذاری روی زمانی برای مراقبت از سلامت خودتان، قطعا باعث می‌شود که شما، به معنای واقعی کلمه عملکرد بهتری را در روزها، ماه‌ها و سال‌هایی از زندگی که پیش رو دارید، داشته باشید. ولی اغلب ما زمانی به فکر حفظ سلامتی خود می‌افتیم که با یک هشدار یا اعلام خطر ناگهانی مواجه شویم.

او پیشنهاد می‌دهد که به جای این رویه‌، فعالانه وقت خود را برای سلامت خودتان اختصاص دهید. این کار را می‌توانید با خوب غذا خوردن، ورزش منظم، خواب کافی، ویزیت پزشک به طور مرتب و مراقبت از سلامت عاطفی، روانی و معنوی خود انجام دهید.

۶. زمانی را برای کاستن از تنش‌ها و بررسی مسیرتان اختصاص دهید

32380ad8-9e31-4302-9a85-a60fcc6904a6وانگ از یک مطالعه‌ به نام «انسان خوب» که در دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۷۳ انجام شده بود نقل قول می‌کند. این مطالعه نشان داده است که عجله و شتاب تاثیر بزرگی بر تصمیم ما برای اینکه آیا می‌خواهیم به یک فرد مجروح در مسیرمان کمک کنیم یا خیر دارد. تنها ۱۰ درصد از کسانی که عجله داشتند برای کمک به فرد مجروح توقف کردند. این در حالی بود که ۴۵ درصد از کسانی که تا حدودی عجله داشتند نیز برای کمک توقف کردند و ۶۳ درصد کسانی نیز که در کل عجله و شتابی در مسیرشان نداشتند تصمیم گرفتند تا برای کمک به فرد مجروح مورد آزمایش توقف کنند. وانگ چنین می‌گوید:

می‌توان نتیجه گرفت که عجله و شتاب شاید شما را از تبدیل شدن به فردی که می‌خواهید باشید باز دارد؛ برای مثال داشتن خصلت مهربانی و کمک به یک فرد آسیب‌دیده. در نظر گرفتن مقدار نسبتا زیادی از زمان‌های کاهش تنش در زمان‌بندی‌هایتان‌ می‌تواند شما را از سندرم عجله‌ی دایمی محفوظ نگه دارد که این دستاورد مسلما یک سرمایه‌ی ارزشمند برای شما و همچنین برای کسانی که در اطراف شما هستند به شمار می‌رود.

۷. یک فعالیت اجتماعی و خارج از ناحیه‌ی امن خود انجام دهید

Man posing and singing in studio

مهم نیست که بخواهید به یک کتابخانه‌ی عمومی بروید، یا اینکه وقتی را برای یک برنامه‌ی موسیقی یا کنسرت یا هر گردهمایی دیگری اختصاص دهید. مهم این است که سعی کنید گاهی اوقات از قید خودتان آزاد شوید و با افراد جدیدی خارج از دایره‌ی دوستان همیشگی‌تان آشنا شوید و تلاش کنید تا خود را از اضطراب اجتماعی آزاد کنید. یکی از موضوعات مهم این است که بتوانید در دهه‌ی بیست زندگی خود به آسایش و راحتی بیشتری در معاشرت با دیگران برسید. هانتر مک‌کورد (Hunter McCord) می‌نویسد:

 می‌دانم که پس از دوران دانشگاه، گروه‌های اجتماعی انسان تغییر می‌کند. اما پیوستن به سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف کمک می‌کند تا دایره‌ی دوستان خود را گسترش دهیم.

افزایش تعداد دوستان و افراد مورد علاقه و گذراندن مقداری وقت با آن افراد مسلما چیزی نیست که از انجام آن پشیمان شوید. من هرگز از هیچ کسی نشنیده‌ام که در پایان زندگی خود از گذراندن وقتش با دوستان و افراد مورد علاقه‌اش پیشمان یا ناراحت بوده باشد.

 ۸. سرگرمی جدید برای خود ایجاد کنید


c912c368-b618-4018-856c-5dbcce3ffea7در حالی که استرس‌های زندگی روزمره در دهه‌ی بیست زندگی به اوج خود خواهند رسید، اما مهم است که توجه و اهمیت دادن به سلامت فکر و ذهن خود را فراموش نکنید. مهتا پیشنهاد می‌دهد که انجام برخی سرگرمی‌هایی که ذهن انسان را به فعالیت وادار می‌کنند؛ فعالیت‌هایی همانند بازی شطرنج، بازی‌های فکری یا حل معما و پازل می‌تواند ذهن شما را تیز و آماده نگه دارند. این مشغولیت‌ها همچنین می‌توانند یک تمرین خوب و خلاقانه برای دریافت نتیجه‌ی مطلوب در حین استراحت ذهنی یا ریلکسیشن باشد.

 ۹. زمانی را برای خودتان اختصاص دهید

065154df-8eb6-4862-b3b7-b894b2f3121aگفته می‌شود که صرف نیم ساعت در روز به تنهایی می‌تواند برای شناخت بهتر خودتان بسیار مفید باشد. تونیا تورپین باور دارد که آگاه شدن به طور فعال از تحولات و تغییرات درونتان تنها روش کارآمد برای فهم و دریافت بهتر از خودتان است.

 ۱۰. در فعالیت‌های هدفمند نقش داشته باشید

40a52c60-d569-4bdc-8e74-b27040ef1cbb هایدی مک‌دونالد نوشته است:

شما هرگز این مقدار سرشار از انرژی را نخواهید داشت. سلامتی موهبت بزرگی است. احتمالا دیگر این مقدار از زمان قابل استفاده را نیز دوباره در زندگی به دست نخواهید آورد. پس بهترین استفاده را از آن ببرید. این بهترین شانس شما برای ایجاد تفاوت در جهان است.

 ۱۰. شروع به ذخیره برای آینده کنید

a1c34eae-a848-4efe-9f0b-7f74c5416e17جرمی آلیسون می‌گوید:

زیبایی پس‌انداز برای دوران بازنشستگی در دهه‌ی بیست زندگی در بهره‌ی مرکب نهفته است. حتی اگر امروز فردی یک حساب برای بازنشستگی باز کند و هر ماه ۵ دلار به آن اضافه کند، تاثیر بهره‌ی مرکب در آن طی یک یا دو دهه‌ی اضافی می‌تواند به معنای واقعی کلمه به معنی تفاوتی به میزان صدها هزار دلار در مبلغی باشد که شما برای دوران بازنشستگی خود می‌توانید داشته باشید.

به طور مشابه، تانومی روی پیشنهاد می‌دهد که زندگی سرگرم‌کننده‌ای داشته باشید، اما در عین حال صرفه‌جویانه زندگی کنید و مقداری پول را برای پرداخت بدهی‌هایتان به صورت ماهانه اختصاص دهید. شاید شما به انجام این صرفه‌جویی‌های روزانه صاحب خانه نشوید؛ اما شاید وام‌های دانشجویی و سایر وام‌ها شما را از داشتن خانه باز دارند.

۱۱. نسبت به وقایع و رویدادها آگاه‌تر باشید

7b34a23e-5803-4766-b1cb-6e698b82c2c6پیشنهاد می‌شود که همواره باید اخبار و رویدادها را دنبال کنیم تا بتوانیم برهان‌های هدفمندی را در ذهن خود بپرورانیم. به احتمال زیاد شما شور و شوق لازم را پیدا خواهید کرد؛ خواه اینکه برهان‌های مورد نظر از مواردی باشند که واقعا به آن علاقه‌ دارید، خواه اینکه در زمینه‌هایی باشد که فکر می‌کنید می‌توانید به آن نیز نگاهی بیندازید. سانجی کادل توصیه می‌کند که در مورد منبعی که اطلاعات را از آن می‌گیریم باید احتیاط کنیم. وی توصیه می‌کند:

نباید هر چیزی را که در اینترنت وجود دارد به راحتی باور کنیم. مقداری پژوهش و تحقیق کنید و سپس نتیجه بگیرید که مطلب مورد نظر در کجا تایید یا تکذیب شده است.

۱۲. شکست را تجربه کنید

bf01ee19-93c4-406b-bf7f-16997eac46a5آرپیت ستی باور دارد که شکست خوردن به غیر از سنین نوجوانی شاید بهترین راه برای ساختن یک انسان بالغ باشد. هرچقدر که بیشتر شکست می‌خوریم، به همان اندازه چیزهای بیشتری می‌آموزیم.

شما هرگز انرژی یا توانایی برای اندیشیدن را به میزان دهه‌ی بیست زندگی خود نخواهید یافت و همچنین شما هرگز آسیب‌پذیر‌تر از این سن نخواهید بود. بنابراین این دوره‌ی زمانی بهترین دوره از زندگی شما برای گسترش مرزهای ذهنی خود و بازیابی از شکست‌هایی است که طبیعتا با پذیرش ریسک‌هایی گوناگون، مواجهه با آنان دوری‌ناپذیر بوده است.

دانستن اینکه چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و اینکه از کدام شکست‌ها می‌توانید خود را بازیابی کنید، شاید بتواند در ادامه‌ی عمرتان شما را فرد موفق‌تری کند.

 ۱۳. وقایع هفتگی خود را بررسی کنید

20d7529b-c151-414a-9b79-3b3a4925b159کرت بیورز باور دارد که بازبینی هفتگی وقایع و کارها می‌تواند یک عادت عالی و مفید باشد. او توصیه می‌کند که ما سه مورد را بررسی کنیم:

۱. در هفته‌ای که گذشت چه اتفاق‌های خوبی روی دادند؟ وقتی که پاسخ دادیم می‌توانیم خوشحال شویم و به سراغ سوال دوم برویم.

۲. کدام وقایع به خوبی پیش نرفتند؟ باید این موارد را متوقف کنیم یا اینکه بر مشکلات پیرامون آنها غلبه کنیم و در صورتی که همچنان مشکل‌ساز باشند شاید بهتر باشد آنها را از دایره‌ی فعالیت‌هایمان حذف کنیم.

۳. بر پایه‌ی پاسخ‌های داده شده، چه تغییراتی نیاز است صورت دهیم تا هفته‌ی بعد از همه نظر بهتر شود؟

۱۴. سفر کنید

8098f052-10f6-41c1-9c48-9785794a18a6مهم نیست که چقدر در دهه‌ی بیست زندگی سفر کنید. مهم این است که چگونه سفر کنید. سعی نکنید که یک توریست صرف باشید. سفرکننده باشید. این باعث می‌شود تا گستره‌ی دید شما افزایش یابد و به شما کمک می‌کند تا پی ببرید که دنیای ما در عین بزرگی و وسعت تا چه اندازه نیز کوچک است.

نکته‌ی کلیدی در سفر به باور آلیسون، تجربه‌ی رویدادها و مسایل جدید است. در این مسیر متوجه می‌شوید که دنیای بسی بزرگتر هم در خارج از منطقه‌ی خودتان وجود دارد. در مورد فرهنگ‌های دیگر یاد بگیرید. غذاهای جدید را امتحان کنید. شما به راستی از آنچه که به دست خواهید آورد، شگفت‌زده خواهید شد. ماریو هاری پیشنهاد می‌دهد که سفر با افراد غریبه را نیز امتحان کنیم. وی نوشته است:

طرز فکرهای افراد گوناگون را تجربه کنید و اگر احساسات آنها را با دقت بررسی کنید، شما به یک شهود کلی در مورد آنچه که هر کس به دنبالش است خواهید رسید.

 ۱۵. مهارت‌ها و کارهای خود را با هم ترکیب کنید

داستین گریس سال گذشته طی سخنرانی‌های TEDx خود گفت:

مردم آرزوی یک زندگی به یاد ماندنی را دارند و این واقعیت غم‌انگیز هم وجود دارد که بسیاری از ما به این آرزو نمی‌رسیم.

گریس به مدت دو سال در سراسر جهان سفر کرده است. او می‌گوید در طول این سفرها آموخته است:

زندگی تعداد روزهایی نیست که صرفا به عنوان یک موجود زنده سپری می‌کنید. بلکه به مفهوم روزهایی است که بعدها در یادتان خواهند ماند.

به باور او، نکته‌ی کلیدی برای داشتن یک زندگی به یاد ماندنی این است که از چارچوب زندگی روزمره و یکنواخت خود را آزاد کنیم و هر روز به دنبال تغییر و بهبود باشیم و فعالیت‌های روزمره‌ی خود را طوری تنظیم کنیم که از اتلاف هر یک از روزهای زندگیمان جلوگیری شود.

 

منبع BUSINESSINSIDER

لینک کوتاه مطلب :

درباره سعید جنگ جوی

من سعید جنگ جوی هستم و برخلاف نامم صلح جو و صلح طلب هستم از آنجایی که مهندسی آی تی خوندم و از طرفی به روانشناسی علاقه دارم این دو علاقه به هم پیوسته و این سایت موفقیت رو بوجود آورده است. شاد و خندون باشید ;)

۸۲ دیدگاه

  1. مطلب فوق‌العاده بود سپاااس.
    البته قبلا با این موضوع آشنا شده بودم منتهی در قالبی دیگر.
    قالب انرژی و توجه.
    این دیدگاه هم برام خیلی جدید و جالب بود☺

  2. دقیقا

    ممنون از سایت و راهکارهای عالیتون

  3. SUPER LIKE

    بی نهایت ممنون بابت به اشتراک گذاری دیدگاه های عالیتون

  4. سایت خوبی دارید موفق باشید

  5. ممنونم ازتون موفق باشید

  6. ممنون از مطالبی که ذکر کردید خیلی خوب بود

  7. سلام خیلی سایت عالی دارین

  8. سلام ممنون از سایت خوبی که دارین

  9. سلام ممنونم از سایت خوبی که دارید

  10. ممنونم از سایت خوبی که دارین

  11. سپاس و قدردانی از سایت خوبتون و نکاتی که ذکر کردید

  12. خیلی ممنونم از سایتتون

  13. ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون قرار دادید

  14. ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میدهید.

  15. ممنون بابت به اشتراک گذاری دیدگاه های عالیتون
    موفق باشید

  16. سلام ممنونم از سایت خوبی که دارید

  17. سایت خوبی دارید موفق باشید

  18. تشکر بابت اطلاعات خوب سایتتون

  19. با تشکر از سایت خوبتون
    موفق باشید

  20. ممنون از سایت عالیتون

  21. سلام بابت مطالب خوبتون ممنونم

  22. ممنون از سایت خوبتون خیلی استفاده کردیم

  23. تشکر بابت اطلاعات خوب سایتتون

  24. سایت خیلی خوبی دارید موفق باشید

  25. سایت خیلی خوبی دارید موفق باشید

  26. ممنون از سایت عالیتون موفق باشید

  27. سلام بابت سایت خوبتون ممنونم خیلی عالی بود

  28. با ارزوی موفقیت روز افزون شما

  29. ممنون از اطلاعات مفیدی ک قرار دادین موفق باشید

  30. سلام ممنون از سایت خوبتون خسته نباشید

  31. ممنون از سایت عالیتون , و مطالب خوبش

  32. سپاااااااس فراوان از اشتراک گذاریتون
    خسته نباشید…

  33. مطلب جالبی بود . کاش بتونیم عمل کنیم

  34. مقاله مفیدی بود ممنون از شما.

  35. ن فکر می کنم محتوای خوب است. تشکر برای به اشتراک گذاری بزرگ

  36. سلام
    وب سایت خوبی دارین
    ممنون.

  37. واقعا کاربردی هست خیلی ممنون به من کمک کرد

  38. مطلب شما بسیار مفید واقع شده است.

  39. همه چیز بسیار مفید واقع شد.

  40. سلام
    وب سایت خوبی دارین
    ممنون.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.