خانه / روانشناسی / تکنیک های فراموش کردن خاطرات بد
لینک کوتاه مقاله : 

تکنیک های فراموش کردن خاطرات بد

خاطرات بد گذشته از جمله مواردی است که اگر در ذهن فرد باقی بماند اثرات بدی را بر زندگی فرد می گذارد. پس باید تلاش کند تا هر چه زودتر خاطرات بد را فراموش کرده و زندگی آرام و زیبایی داشته باشد.

 فکر کردن و یادآوری مداوم این خاطرات بد باعث افسردگی و تضعیف روحیه شخص می شود و اگر طولانی مدت باشد خطرناک است.

بنابراین شخصی که دچار چنین مشکلاتی شده است باید به خود کمک کند و سعی کند خاطرات بد گذشته را فراموش کند.

فراموش کردن خاطرات بد گذشته یکی از سخت ترین کارهاست.

راهکار:
?تکنیک اول؛

بین بردن تمام آثار بیرونی خاطرات بد را از دیگر قدم های مهم فراموش کردن آن است .به طور مثال در صورتی که فرد از یک تصادف خاطره بدی در ذهن خود دارد، باید خودرویی که با آن تصادف کرده را بفروشد
لباس‎ ها و لوازم را تعویض کند
و عکس ها را از بین ببرد؛
اگر این خاطره بد در ارتباط با فردی دیگر به وجود آمده، تا حد ممکن باید از دیدار و گفت وگو با آن فرد خودداری شود.
? تکنیک دوم :
عدم پرورش افکار منفی است، به گونه ای که نباید با یادآوری خاطرات بد، آن ها را گسترش داد. متاسفانه برخی افراد عادت دارند افکار مزاحم را پرورش دهند.

?تکنیک سوم ؛
از راه های اهمیت ندادن به افکار منفی این است که فرد در مواقع هجوم آن ها به ذهن، سریع ذهن خود را متوقف کند و با ایجاد حالت تنبیه، آمار ورود این افکار به ذهن را کاهش داد.

?تکنیک چهارم ؛
با نوشتن آن خاطره بر روی کاغذ و پررنگ کردن هر خاطره ای هرچند بد، نکات مثبت آن را در نظر گرفت؛ از جمله نکات مثبت هر خاطره بد می توان به هوشیاری، آگاهی، تجربه و درس عبرت برای افراد اشاره کرد.

?تکنیک پنجم ؛

از مهم ‍ترین کارها این است که افکار مثبت، جایگزین افکار منفی شوند، این امر تمرکز قوی و تلاش مداوم فرد را میطلبد

http://www.kandohost.com/

درباره ی سعید جنگجوی

من سعید جنگ جو هستم و علاقمند به روانشناسی و از طرفی علاقمند به فناوری اطلاعات و این دو علاقه باهم جمع شده و وب موفقیت رو بوجود آورده ! برخلاف نام،صلح جو هستم ! امیدوارم وب موفقیت لحظات خوبی رو براتون رقم بزنه...

۵ دیدگاه

  1. همیشه تکنیک اول انجام میدم واقعا نتیجه میده حتی اگه مشکل حل نشه بیشتر و عمیقتر نمیشه و باعث میشه بعد از یه مدت آروم بشیمو تمام گوشه کنار اون مسئله ناراحت کننده رو از بالا ببینیم و یه راه واسه مقابله یا کنار اومدن باهاش پیدا کنیم.ممنون

  2. مرتضی شریعتی

    سلام اقای جنگجوی
    مطلب مفیدی بود…فقط قسمت تکنیک سوم، منظور از تنبیه چیه؟؟

    • سعید جنگجوی

      سلام. ممنونم
      من اینجوری خودمو تنبیه میکنم مثلا که اگر پیاده روی برام سخته ، میگم اگه اینطوری شد فردا ۱۵دقیقه بیشتر پیاده روی میکنم ! یا مثلا بازی کردن PES 2016 رو یک روز برای خودم ممنوع میکنم :D اینا مثال هایی از تنبیه مفید هست که میتونه موثر باشه

  3. بهمن بیجارزهی

    تکنیک خلاصی از افکار مزاحم در ۱۵ دقیقه و ریشه کنی ان در یک هفته
    حالا تصمیم گرفتی موفق بشی و یک سری کارها رو انجام بدی اما افکار مزاحم و رویداد های دیگری مانع تمرکز تو دوست خوبم به فعالیت انتخابی ات میشوند و واقعا میخوای به ارامش برسی تا روی دیگر زندگی که همان ارامش و تمرکز و شادی هست .من واقعا این تکنیکو خیلی دوست دارم و میتونم بگم نقطه مهم و اغاز موفقیت هایم در یک برهه ای از همین تکنیک بوده و به کسان دیگری هم که این تکنیکو داده بودم واقعا نتیجه گرفته بودن.
    من دوست دارم موفق بشم ؛ولی افکار مزاحم به سراغم میان,مشغله فراوان دارم,نمیتونم تمرکز داشته باشم چون افکار گوناگونی به ذهنم میان ،چیکاربکنم؟
    خب دوست عزیزم باید بگم تکنیکی وجود داره که میتونید با انجام این تکنیک فقط با اختصاص ۱۵ دقیقه به خودتون و طی یک هفته شما از افکار مزاحم از فکر های سرگردان راحت بشین و راحت بتونید به موارد دلخواهتون در زندگی تمرکز کنید و روی آرامش رو در زندگیتون ببینید فقط قول بدین تا یک هفته اینو انجام بدین
    شما از همون روز اول نتایج رو میبینید!
    و تا یک هفته ذهنتون کامل خالی میشه
    و هر وقت هم احساس کردین افکاری باز تلنبار شدن میتونید از این تکنیک بهره بگیرید و دوباره به ارامش و تمرکزتان برسید
    و اما شما و این تکنیک
    تکنیک به این صورته که شما در یک وقت ازاد چه شب یا روز ببینید در چه موقع از روز راحت ترین، و احساس راحتی بیشتری دارین بعضی اوایل روز و بعضی بعدازظهر و بعضی اوایل شب ؛ببینید کدوم زمان ارامش بیشتری دارین تا بهترین نتیجه رو بگیرین.
    در حالتی که راحت ترید قرار بگیرید نشسته یا دراز کشیده
    همچنین چشم بسته یا چشماتونو باز میزارید در کدوم حالت تمرکز بهتری دارین .
    اگر باز میزارید فقط به یک نقطه نگاه بکنید و تمرکز داشته باشین و اگر بسته که بازم سعی بکنید ثابت نگهشون دارید
    و در راحتی کامل میزاری هر افکاری که به ذهنت میاد بیاد اصلا مقاومت نمیکنی و اجازه نداری فکرتو نادید بگیری یا عوضش کنی ونه دنباله فکرتو میگیری و در موردش فکر بکنی یعنی کشش بدی (مثلا اینجوری میکنم اونجوری میکنم و باخودت در ذهنت مشغول صحبت و تحلیل اتفاقه بری و براش نقشه بندازی حالا واس اینکار بعدا وقت داری البته اگه تا اتمام تمرین دیگه خبری ازش باشه!)
    پس هیچ صحبت درونی با خودت نمیکنی فقط اجازه میدی فکره ظاهر بشه
    و تو فقط نظاره میکنی نه مقاومت نه دنباله دادن (شاخ و برگ دادن) فقط میذاری هر فکری میاد بیاد و بره و فکرای دیگری میاد از گذشته میاد از کودکی؛ میدونی نتیجه این کار چیه اینه که تمام افکاری که درسطح پایین مغزت بودن و تا میومدن بالا و تو مقاومت میکردی و نمیزاشتی الان به راحتی از اعماق ذهنت میان به سطح بالای ذهنت و خارج میشن و تو این فرصت رو بهشون میدی که بروز بکنن و خارج بشن و برن .چون قبلا بهشون بها ندادی و هی به سراغت میومدن و تو نمیزاشتی حالا با اینکار بهشون فرصت میدی به این افکار مونده و محبوس در ذهنتون .
    این افکار یکی پس از دیگری میان و تو فقط نظاره میکنی بزار هر چقدر که میاد بیاد خیلی فکر میاد شما فقط تماشا بکنید فقط تماشا هیچ تصرف و تغییری نمیدین فقط توجه کنید این کارو به مدت فقط ۱۵ دقیقه انجام میدین و تمام .بعد از این روز بعد هم ۱۵ دقیقه دیگه.فقط ۱۵ دقیقه و بیشتر نه.توجه داشته باشین پس از ۱۵ دقیقه به خودتون بگین من تمام این افکار و میپذیرم و میبخشم دفعه اول شاید سخت باشه چون برخوردها و اتفاقاتی شاید بیاد که بنظرتون قابل بخشایش نباشن دوست عزیزم اینو در نظر بگیر هر چقدرم قابل بخشایش نباشن ولی ذهن و روان تو اهمیتش بیشتره از اینکه همیشه درگیر باشه و نتونی به کارهات تمرکز کنی این بخشش فقط بخاطر خودته تا سلامت روانتو بیشتر کنی نه اینکه اون اتفاقات یا شخص قابل بخششش باشن فقط میزاریشون تو خاطراتت که بله یک اتفاقی افتاده ولی من اون اتفاقو در ذهنم میبخشم و میپذیرمش فقط بخاطر روح و روان خودم و دیگر باخودم تکرارش نمیکنم فقط بعنوان یک خاطره در زندگیم باقی میمونه و نه چیز دیگری و کنارش بزار و به کارهایی که در زندگی میخوای فکر میکنی و سراغ این فکرارو دیگه نمیگیری.و این هدیه ای از طرف خودتون به خودتونه.
    از این به بعد روی ارامشو خواهید دید چون افکارتون فرصتی یافتن تا خودشونو نشون بدن و به لایه های بالایی ذهنتون برسند و خارج بشن و شما این اجازه رو دادین و براحتی به امورات و اهداف اصلی خودتون در زندگی فکر بکنید و با تمرکز و ارامش به سوی سایر موفقیت های واهدافتون فکر بکنید و برسید. با ارزوی موفقیت برای تو دوست عزیزم .rahemovafaghiat.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.